středa 23. září 2015

Podnikatelské portfolio - co dál

Už dlouho jsem nepřidal žádný příspěvek na blog. Důvodů bylo několik - mezi ty méně důležité patřilo cestování, spousta práce atd. Ale tím nejzásadnějším bylo, že jsem využil léta, abych víc přemýšlel o svém podnikání a o tom, kam se celkově chci v budoucnosti ubírat.

Tento článek tak bude mít poněkud netradiční formát, spíše než o shrnutí minulého dění půjde o shrnutí mých úvah a plánů do budoucna. Nejprve začnu tím, co mě k úvahám vedlo, a pak se přesunu ke změnám, které z nich budou vyplývat.

Proč jsem začal uvažovat o změně v podnikání

  • Nedostatek času - množství aktivit i možností se v posledních měsících opravdu nafouklo, což znamená, že s 24hodinovým dnem musí něco odpadnout.
  • Čas se posunout dál - řada věcí už mi prostě nepřinášela to co dřív. Zábava se leckdy stala povinností a množství toho, co jsem se učil, začalo rapidně klesat - pro posun na vyšší úroveň by bylo potřeba, abych se tomu věnoval naplno. Což z různých důvodů nejsem ochotný a někdy i schopný.
  • Něco se neuchytilo - nemá cenu dotovat něco, co mi nevynáší - nebo vynáší tak málo, že bych si za hodinu vydělal mnohem více i na té nejhorší brigádě.
  • Zajímavé nové příležitosti - opak bodů dva a tři - vynořily se naopak věci, které mě baví, rozvíjejí mě a dokážu se pomocí nich finančně zajistit.
  • 26 let - v říjnu mi bude 26 let, což znamená konec řady výhod spojených se studentským životem, včetně toho, že můžu mít podnikání jako vedlejší příjem.

Co jsem si uvědomil

  • Chci se dál rozvíjet - nechci zakrnět, ani zůstávat na současné úrovni s postupně zastarávajícími znalostmi.
  • Podnikání mě neuživí - rozhodně teď nevidím ani optimistickým pohledem jakýkoli potenciál, že by mě podnikání mohlo uživit. Je jasné, že v tomto ohledu budu (alespoň v nejbližší době) záviset na doktorských a jiných stipendií ze školy.
  • Weby už mě tolik nebaví - postupem času jsem zjistil, že budování webového portfolia pro mě znamená víc povinnost než radost. Stejně tak i poskytování externích služeb a poradenství v oblasti webů.
  • Investování mě naopak baví čím dál víc - tečka.

A co to znamená pro mé podnikatelské portfolio

  • Weby - radikálně ořežu své stránky. Volné domény pustím; projekty, co se nikdy pořádně nerozjely, také zruším. Podržím si jen srdcovky a věci, o kterých věřím, že mají informační hodnotu - v podstatě Wargaming.cz a cestovatelské weby. A budu je nadále provozovat jako takový vedlejší koníček.
  • Investice - budu v nich pokračovat a stanou se hlavním tématem těchto stránek.
  • Ostatní - už nebudu do budoucna nabízet své služby v rámci tvorby webových stránek. Sice to byla paradoxně nejvýnosnější oblast, nicméně i ta, o které vím, že to je buď naplno nebo vůbec. Podržím si jen Český svaz orientačních sportů, ale tam to bude o jiné spolupráci než podnikatelské.
  • A další - více se vrhnu do doktorského studia a rád bych si našel malý úvazek, abych měl vyřešeno zdravotní a sociální pojištění.

Nevnímám to vůbec jako prohru - naopak, s tímto rozhodnutím cítím, že se mi v mnohém uvolnily ruce a získávám příležitost se dál vyvíjet. Teď je stále ještě přede mnou určité přechodné období, ve kterém budu muset dořešit některé rozjeté věci a rozhodnout se, které příležitosti chytím za pačesy a které nechám jiným. A pak se uvidí, zda jsem se rozhodl dobře. Věřím, že ano :)

Žádné komentáře:

Okomentovat